332592
Přihlášení Cookies

Honza Had Mertlík

chalupník v Bělé - Tisovce, č.p.2, Turnov

Navigace

 

Vyhledávání

Enns a Salza 3. a 4. října 2015

Po loňské zářiové návštěvě Salzy padla myšlenka se sem pravidelně vracet. Na jaře jsme tento závazek neřešili a celé léto bylo sucho. Září pak jedna akce střídala druhou a tak jsem jako jediný relativně volný víkend ze své strany dopředu inzeroval na 3. a 4. října. Kluci sice měli v sobotu závody, ale to Denisa když tak zvládne sama.

V pořádání jsem nebyl příliš aktivní, ale zavolal mi Drn. On s Janičkou určitě jede, Tibor s Věrkou taky, pro mne že by měl Vojtu Duška, jestli jsem lichý. A že by z Mariánek mohl jet ještě Vorvaň, ale Lenka prý končí v práci až v sedm večer. To jsem neshledával jako problém. První ohlásila neúčast Věrka ze zdravotních důvodů. Místo ní Drn operativně nanominoval svoji Barču. Ve čtvrtek odpadli Vorvaň s Luckou a s nimi i druhé auto. Do mého tranzita se šest lidí s barakami a bagáží vejde. Nejdůležitějším hráčem však byla voda. Letošní rok bylo sucho i v Rakousku. Drn mi ve čtvrtek volal, že je vody málo. Toho jsem si byl vědom, ale říkal jsem, že bych jel, i kdyby to měl být Dunaj. Na Enns v Admontu jsme nad hranicí malé vody a na Wildalpen ukazuje 123 cm (průtok 8,6 m3/s). Jsem rozhodnut. Spát budeme v kempu na Enns u Gstaterbodenu. Byl jsem tam v létě na dvě noci s rodinou. Logistický problém co s jedním autem řeším naložením kola. Budu se na něm z cíle pro auto vracet.

Bylo potřeba opatřit dvě baraky. Pro mne a pro Tibora. To jsem domluvil u Honzy ve skladu v Hostouni. Jsou tam do 16:30. Vojta má přijet vlakem do Libně v 15:08, ale zpoždění 35 minut lehce napíná časový rozpočet. Naštěstí je tu nově otevřený tunel Blanka, pomocí kterého jsme z Harfy za cca půlhodinku až za ruzyňským letištěm. Jednu loď půjčujeme, druhou kupuji. Pak do Rudné na D5 a valíme na Bor u Tachova, kde nakládáme zbytek expedice. Pomalu se smráká. Německé směrovky na vedlejších silnicích nejsou žádná sláva a tak jedeme po „bundesstrase“ přes Cham ke Straubingu, kde najíždíme na A3. Kupujeme rakouskou dálniční známku a z dálnice A9 sjíždíme až za mýtem (5€) u Liezenu. Na obloze jsou nádherné mraky s měsícem prosvícenými okraji. Pak už chybí jen posledních asi 30 km do kempu, kam dorážíme krátce po půlnoci. Ostatní staví stany, my s Vojtou spíme v autě.

Ráno není úplně jasné, ale moc tomu nechybí. Drn se vrátil od řeky, že tam něco teče (Zpětně jsem zjistil že 42 m3, přičemž 40 je hranice nízkého stavu). Rozvážně snídáme, přejíždíme na start k železničnímu mostu. Nad ním je katarakt WW6 za velké vody, teď je možná jen WW4, ale zkoušet ho nebudeme.

Enns 01

Během chvilky tam zastavuje auto s komerčním raftem. Jdeme za nimi si prohlédnout řeku. Startuje se na horním konci nábřežní zdi chránící železniční most. Výjezd z tišiny do středu řeky a přes vlny.

Enns 02

Nad ostrovem vlevo a další série pěkných vln (za tohoto stavu tak WW3). Nafukujeme a vyplouváme. Pod ostrovem se najednou řeka uklidní a k ústí Johnsbachu to je pohodová jednička. Větší peřeje jsou až v místech, kde 20. července 2015 vyjela z levého bočního údolí mura a přehradila řeku. Pro ochranu železnice jsou zde vrchem dvě mohutná betonová koryta, a právě prvním z nich se balvanitý proud prohnal. Voda už jemnější materiál rozplavila, větší balvany ale zatím zůstaly. Pak následuje několik menších peřejí a silniční most u kempu. Spodní peřej nad přehradou jsme vynechali a šli uvařit oběd. Já sedám na kolo a jedu pro auto.

Odpoledne jedeme stejný úsek znovu. Bez Jany, která musela dospat deficit, a Bára šla prozměnu běhat. Vojta má outdoorovou kamerku a tak vše dokumentuje. Na odpoledne si ji bere Tibor, aby byl na nějaké fotce i Vojta. Proti silniční galerii je vyplavený štěrk, který přináší voda klenutým propustem pod dráhou. V létě jsem zde viděl zaparkované rafty. Komerčáci berou klienty do kaňonku. Za viaduktem se údolíčko trochu sevře a uhne vpravo. Když už to vypadá, že to dál nepůjde, tak je v soutěsce lano a její šířka je tak kolem metru. Nad hlavami jsou pozůstatky roubených přehrážek, které sloužili k plavení dřeva před 150 lety. Celkem jich bývalo 23. V závěru je vodopád.

Enns 21

Po kaňonku jsme pokračovali po vodě. V silném protivětru jsme se probojovali k ústí Johnsbachu. Podjezd dvou nakloněných vrb, peřej u mury a potom už houpavá pohodička až ke kempu. Cyklovložka pro převezení auta a nádherný večer plný hvězd včetně mléčné dráhy. V kempu bylo 7 stanů, z toho 4 české a suma sumárum 15 lidí.

Ráno bylo slunečné. Lodě byly od večera sbalené, v sedm byl budíček i pro Janičku a po osmé jsme vyrazili směr Salza. Kolo jsem zahodil u přehrady na soutoku do roští a vyjeli jsme ke „Schodům“. Už shora od parkoviště bylo vidět, že je to s vodou mizerné. Nafoukli jsme a vypluli. Slunce už nebylo tak ostré, stromy se začínaly barvit a voda byla taková sportovní. Člověk musel něco dělat a ne jet jako na tobogánu obklopen Maďary, kteří možná někdy drželi veslo od pramice. Byli jsme tam úplně sami a do poledne, kdy jsme odrazili směrem domů, nepotkali jediného vodáka na řece. Stav na limnigrafu ve Wildalpenu byl 120 cm, průtok 8,6 m3/s. Tůně byly naprosto čiré. Na jedné mělčince bylo cítit, že jsme lehce brnkli o nějaký oblázek. Od výstupu ke kempu Weiberlauf nás čekalo pádlování po kilometrovém voleji k lávce nad přehradou. Popadl jsem kolo a valil pro auto. Ostatní zatím balili.

Natankovali jsme naftu za cenu srovnatelnou s levnými pumpami u nás. (Grossreifling - diesel za 1,06 €, mimo otvíračku samoobslužná – pozor bere jen mastercard.) Potom podle Laussabachu a Dambachu přejeli na A9 a valili k domovu. Zhruba půlhodinovou díru v rozpočtu nám udělala zácpa na zúžení kvůli opravě mostu a kontrole převážení uprchlíků. Zpět jsme spěchali po dálnici jak o život, abychom stihli vrátit ještě večer loď. Díky tomu se stalo, že ne každý má doma svoje věci. V Hostouni jsme byli v 19:04 a po vyložení zbytku osazenstva a dotankování jsem domů dorazil po půl desáté.

Enns_Salza_2015

E101, autor: Vojta Dušek

E101

Kemp Forestgarden - Enns
 
E102, autor: Vojta Dušek

E102

Gstaterbodenstrecke - prohlížení
 
E103, autor: Vojta Dušek

E103

Gstaterbodenstrecke - prohlížení
 
E104, autor: Vojta Dušek

E104

Gstaterbodenstrecke - komerčáci nasedají do raftu
 
E105, autor: Vojta Dušek

E105

Gstaterbodenstrecke - nafouknuto
 
E106, autor: Vojta Dušek

E106

Gstaterbodenstrecke - start
 
E107, autor: Vojta Dušek

E107

Gstaterbodenstrecke - Tibor s Bárou
 
E108, autor: Vojta Dušek

E108

Gstaterbodenstrecke - Drn s Janičkou
 
E109, autor: Vojta Dušek

E109

Gstaterbodenstrecke - klid po úvodních peřejích
 
E110, autor: Vojta Dušek

E110

Gstaterbodenstrecke - nad Bruckgrabenem
 
E111, autor: Vojta Dušek

E111

Gstaterbodenstrecke - u ústí Bruckgrabenu
 
E112, autor: Vojta Dušek

E112

Gstaterbodenstrecke nad ústím Johnsbachu
 
E113, autor: Vojta Dušek

E113

Gstaterbodenstrecke nad ústím Johnsbachu
 
E114, autor: Vojta Dušek

E114

Gstaterbodenstrecke - most Gstaterboden
 
E201, autor: Vojta Dušek

E201

Gstaterbodenstrecke - start odpolední jízdy
 
E202, autor: Vojta Dušek

E202

Gstaterbodenstrecke - start odpolení jízdy
 
E203, autor: Vojta Dušek

E203

Bruckgraben - cesta k soutěsce
 
E204, autor: Vojta Dušek

E204

Bruckgraben - lano ve vyústění soutěsky
 
E205, autor: Vojta Dušek

E205

Bruckgraben
 
E206, autor: Vojta Dušek

E206

Bruckgraben
 
E207, autor: Vojta Dušek

E207

Bruckgraben
 
E208, autor: Vojta Dušek

E208

Bruckgraben - vodopád v závěru pěší části
 
E209, autor: Vojta Dušek

E209

Bruckgraben
 
E210, autor: Vojta Dušek

E210

Bruckgraben
 
E211

E211

Gstaterbodenstrecke
 
S101, autor: Vojta Dušek

S101

Nafukování \"U schodů\"
 
S102, autor: Vojta Dušek

S102

Salza \\\"U schodů\\\" při 120 cm ve Wildalpenu
 
S103, autor: Vojta Dušek

S103

Salza - pod ústím Mendlingbachu
 
S104, autor: Vojta Dušek

S104

Salza - pod ústím Mendlingbachu
 
S105, autor: Vojta Dušek

S105

Salza - pod ústím Mendlingbachu
 
S106, autor: Vojta Dušek

S106

Salza - pod ústím Mendlingbachu
 
S107, autor: Vojta Dušek

S107

Salza - pod Palfau
 
S108, autor: Vojta Dušek

S108

Salza - pod Palfau
 
S109, autor: Vojta Dušek

S109

Salza - pod Palfau
 
S110, autor: Vojta Dušek

S110

Ryba v tůni
 
S111, autor: Vojta Dušek

S111

Most před ústím do Enns
 
 
Vytvořeno 5.10.2015 13:33:00 | přečteno 626x | mertlik
Jan "Had" Mertlík - mertlik(at)cesky-raj.info
 
Jan "Had" Mertlík - mertlik(at)cesky-raj.info
load